Venturefond hælder stor investering i dykkerkamera

Nordic Alpha Partners investerer 30 mio. kr. i den tre år gamle virksomhed Paralenz, som jagter vækstbølge på verdenshave med dykkerkameraer.

Af Jeppe Boysen Karlsson, Børsen

Kamera til dykkere skal fremover på endnu flere undervandseventyr verden over. Med skarpe farver, dybdeog temperaturmåling og en onlineplatform til at redigere sine videoer vil virksomheden Paralenz sælge bunkevis af undervandskameraer til de 6 mio. dykkere, som ifølge virksomheden findes verden over.

Nu har virksomheden fået en 30 mio. kr. stor kapitalindsprøjtning fra Nordic Alpha Partners, og den skal være med til at sætte vind i sejlene og brede forretningens kundebase ud: “Vores første kunder har hovedsageligt været hardcore tech-dykkere. At den målgruppe bruger produktet, ser vi som et kvalitetsstempel. Nu skal vi sælge produkter til en langt bredere målgruppe, hvor vi også kommer til at ramme mere prisfølsomme segmenter,” siger nyudnævnt direktør i Paralenz Ulrik Hvid om virksomhedens ambitioner fremadrettet.

Udover Nordic Alpha Partners, som bl.a. har ATP i investorkredsen, har Paralenz også fået den succesfulde iværksætter Claus Moseholm med ombord inden for det seneste år. Han var i 2011 med til at sælge Goviral for en halv milliard. En virksomhed, som udviklede virale reklamefilm til internettet.

“Det er enormt svært at bygge en virksomhed fra scratch og få den til at vokse. I Goviral var vi meget succesfulde med at vækste vores virksomhed – den erfaring byder jeg ind med her. Når man har vækstet en virksomhed fra nul til 100 mand, så lærer man, hvilke personer der er brug for,” siger Claus Moseholm, som i dag er bestyrelsesmedlem i Paralenz, men i en periode også arbejdede fuld tid for at lægge stenene til det væksteventyr, han forventer, virksomheden skal ud på de kommende år.

I dag er virksomheden i 40 lande, men i de kommende år er det strategiske fokus især på USA, England og Tyskland. Det største marked er i dag USA, og kameraerne sælges via Amazon, virksomhedens egen hjemmeside og dykkerbutikker til en pris i omegnen af 5500 kr.

Hul i markedet
Ifølge direktør Ulrik Hvid, som var med til at introducere Sonos-brandet i Danmark, er der et hul i markedet: “Alle har i øjeblikket brug for at vise, hvad de laver i deres fritid, uanset om man dykker eller ej. Der findes ikke et super dedikeret kamera til dem, som er under vandet. Vi forsøger ikke at sætte os mellem flere stole. Vi vil levere det bedste produkt til dem, der dykker.”

Paralenz blev etableret i 2016 og i 2017 lancerede de deres første kamera via finansiering fra to crowdfunding kampagner. Virksomheden har i dag solgt 6500 kameraer globalt. Spørger du Claus Moseholm, er det ikke nødvendigvis kun et godt produkt, som i dag gør forskellen i en virksomhed, der sælger et fysisk produkt. Der skal mere til ifølge ham: “I dag taler man meget om,
at når man skal bygge forbrugsprodukter, så er content, community og e-commerce det, man vil kalde den hellige treenighed. De fleste produkter kan være udfordret i forhold til community og content.

Vi har lige nu 3500 personer inde i Paralenz World, som deler en masse videoer fra deres dyk.” Paralenz World er en onlineplatform og netværk, hvor dykkere verden over kan mødes og udveksle videoer fra deres dyk.

Fokus på udvikling
I dag er de to stiftere af Paralenz, Martin Holmberg og Michael Trøst, glade for, at de har fundet et setup med direktør og investor, som giver dem mulighed for at fokusere på det, de er bedst til; udvikling. “For os var det et spørgsmål om at lave det, som vi er gode til. Det giver ingen mening, at en udvikler bruger sin tid på administration. Det stod ret hurtigt klart for os, at vi fik brug for hjælp til at bygge en global forretning. Derfor har det været den rigtige beslutning at afgive en stor del af virksomheden for at kunne realisere vores drøm,” siger Martin Holmberg, der er klar
til at tage kampen op mod bl.a. Gopro-kameraet.

Venturefonden Nordic Alpha Partners ledende partner, Ulrik Jørring, satser på, at virksomheden inden for en “relativt kort årrække” kommer til at omsætte for et trecifret millionbeløb. Og direktør Ulrik Hvid går efter, at virksomheden opnår en andel på 5 pct. af markedet for undervandskameraer.

Læs hele artiklen i Børsen 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *